torsdag 27 oktober 2011

Att överleva vintern




Har precis för mig att jag läst att härdigheten hos rosor ökar om man bryter av knopparna som sitter kvar på hösten. Att växten hinner förbereda sig bättre inför vintern då, på något sätt. Hittar dock inget om det nu när jag letar, men har i alla fall brutit av knopparna på min New Dawn som annars vill blomma in i det sista.

En annan bra grej är att ge växterna aska. Det innehåller kalium som också förbättrar härdigheten. 

Och så var det det här med att vintertäcka. Ska snart ut och "skaffa" granris att täcka vissa växter med,  men jag väntar lite. Dels vill jag ju inte bli skjuten och dels ska det vara konstant kallt efter att man täckt (och det är det väl inte ännu?).

1 kommentar:

MammanC sa...

Hittade hit fr UnderbaraClara och vill bara lämna ett spår innan jag kikar vidare här inne!
Ha en fin kväll!
Kram
BloggMamman- en humorblogg om BloggMammor o Mammaliv