lördag 12 november 2011

Att ta rast

Lyssnade på barnens lek. Den handlade mest om att ta rast. Vad klockan var och vems tur det var att ta rast. Det är alltså det de lär sig på dagis - att ta rast.

Jag funderar på att anamma det där här hemma. Vad skönt det vore att kunna säga: "Tyvärr barn, kokerskan/städerskan/rumptorkaren har gått på rast. Återkommer om en halvtimme eller så."

Skämt åsido så kan det nog inte kännas så roligt för de små när pedagogerna måste ta rast från samvaron med dem. Barnen har troligen inte full förståelse för att det är ett ansträngande jobb att ha ansvar för en hel hög ungar utan ser det nog mest ur sitt eget perspektiv: "Nu ville fröken inte pyssla mer med mig..."

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Roligt och tänkvärt inslag. Jag arbetar på förskola och visst säger man att det är dax för rast men då lämnar man ju över till någon annan. Kan ju se olika ut på olika ställen. Jag avslutar ändå det jag gör innan det blir rast för mig. Fin bild på duplogubbarna.