lördag 26 maj 2012

Recept på svartvinbärsbladsdricka

Idag var det svartvinbärsbladsdrickedebut på altanen. Den drycken är något jag verkligen kan rekommendera! Gott och dessutom är det roligt att kunna använda det som finns i trädgården redan nu.

Bladen.
Recept:
2,5 l kokande vatten hälls över 2,5 l svartvinbärsblad och en skivad citron. Tillsätt 20 g citronsyra. Låt stå något dygn. Sila av, hetta upp utan att koka och tillsätt ca 500 g socker (smaka dig fram!). Förvara väl avskilt från eventuellt guldvatten.

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Tack! Nu ska jag passa på att plocka svartvinbärsblad hos mamma idAG. kRAM pIA

Jenny Sjöberg sa...

Det låter som ett spännande recept. Visste inte ens att det fanns...

Mamma Brötis sa...

Du att det visste inte jag heller förrän jag hittade receptet förra året och då var det tyvärr redan för sent på säsongen. Bladen var gamla och äckliga. Sedan dess har jag sett fram emot att pröva och nu äntligen var det dags! :-)