onsdag 29 februari 2012

Extraljuset

Man blir ju bra glad när ljuset återvänder efter vintern, men det börjar ju också suga som sjutton i såtarmen. Tyvärr kommer inte växterna nöja sig med det dagsljus som finns här nu. Det vet jag av erfarenhet efter att ha kastat åltomater i komposten en annan vår.

I år har jag därför rustat mig med en gammal lysrörsarmatur, i vilken det visade sig sitta varmvita fungerande lysrör. Kallvita ska egentligen vara något bättre (25%?), om man nu inte vill slå på stort och skaffa särskilda växtlampor med de perfekta våglängderna blablabla. Jag nöjer mig med varmvitt till att börja med, så får vi se hur det går.



Sedan behöver ju även växter vila, så cirka tio timmars mörker ska vara lagom. Det ska nog gå att ordna.

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Ja ljuset har återvänt. Det känns i hela kroppen på mig, jag kanske är en växt??? Kram Pia