tisdag 10 januari 2012

Energisnål potatis

När soltimmarna är få och dessutom infaller precis vid matlagningstid så kan det vara praktiskt med självlagande potatis till middag (eller lunch om man nu föredrar det).

Koka upp potatis precis som vanligt, stäng sedan av plattan men låt grytan stå kvar, se till att locket ligger på ordentligt och gå därefter ut och lek!

Det tar nu ca en timme för potatisen att bli färdig, men det gör inget om den blir stående längre. Den blir inte mer än färdig och kokar alltså inte sönder. Suveränt.


Gissa var jag köpte denna  gröna potatis??? 

4 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Fiffigt! jag brukar göra så med ris, och du jag tror att du handlat potatisen på City Gross....
Pia

Mamma Brötis sa...

Ja, det går säkert att göra med allt möjligt. Inte mycket som kräver uppåt 100 grader för att bli färdigt ju.

Rätt gissat! Du är inte dum du! :-)

Annika - drömmen om 11 barn sa...

TACK!! Vad GLAD jag blev av din kommentar. Någon som inser att det faktiskt inte alls är för barnens bästa (innan ca 3 års ålder)!
Jag tror det kan vara påfrestande att man sällan är ledig samtidigt, det tror jag absolut, men samtidigt sätter man otroligt mycket värde på de lediga stunderna - eller hur? ;)

Jag som ändå har möjligheten att ha barnen hemma nu, jag är ju mammaledig, tycker att det funkar klockrent. Varför ska jag dra iväg med J och R till dagis för när de FÅR vara hemma och leka med varandra och vi kan t.ex. gå till lekparken eller öppna förskolan istället? :)

Villa Ryttarängen sa...

Min bloggvän en liten award till dig. Kolla in simsalabim ! Kram Pia