tisdag 3 januari 2012

Sammanfattningsvis


Jag minns knappt vad jag åt till middag igår, men ska ändå försöka göra en sammanfattning av det gångna året.

Vi inledde med en resa till Egypten. Trivdes förträffligt, men blev hemskickade en vecka för tidigt till följd av de politiska oroligheterna. Eftersom vår gamla kamera mystiskt försvann visar jag här, för stämningens skull, några tunisiska dromedarer. (Vi var i Tunisien för sju (vafaaan!?) år sen. Det var en riktigt rolig semester, men det hör ju inte hit.)




I februari var det sjukt kallt, men vi fick ändå några små kycklingar eftersom jag tyckte det var intressant att låta hönan försöka ruva mitt i vintern. Den lilla familjen fick till makens förtret bo i garaget.





I mars stod det gädda på menyn efter en helt perfekt dag på isen med goda vänner. Gädda, en gravt underskattad fisk som slår torskblocken med hästlängder.




I april såddes det i växthuset. 
Det revs också tak och golv i vardagsrummet. Sanering av ett före detta pannrum inleddes.




I  maj hade vi tydligen lagt i båten och näsan la sig på backen och vilade en stund medan smånäsorna utforskade området.




Juni var månaden då Bastbergets fäbod besöktes för lite handmjölkning och separation.




I juli bar det av till Furuvik med kompisarna.  Det var sol och bad. Det var målning av gammalt plankgolv.




Semestern kom först i augusti. Då bar det av med husbilen. Vi skämde ut oss i Stockholm, men även längre söderut.




 Det var i september som stegen och sovloftet i garaget började bli klara.


Det var också i september som det var mysig spökkväll i Tanså hytta. Ett av alla de återkommande arrangemang i trakten som anordnas av ideella krafter, till allas glädje. 





I oktober var tuppkycklingarnas saga all. Hösten rann sen på av bara farten. Vardagsrummet blev nästan färdigt. Pannrummet är numera ett ganska väldoftande förråd och gästerna kan bo i garaget. 


Framför mig har jag nu ett iordningställande av stall, övertalning av make och skrotrensning av hage. Bland annat.















1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

En härlig resa genom år 2011. Tack för titten! Pia