torsdag 1 december 2011

Inte smör till pepparkakorna!



Inför pepparkaksdegstillverkningen stod jag och valde mellan smör och margarin. Det blev smör, tänkte att det är ju bland annat lite godare. Framgångsrikt rörde vi sedan ihop en ganska lös smet som genast förpassades till kylskåpet för något dygns svällning till normal degkonsistens. 

Tände faktiskt ett ljus i ett försök att få till lite stämning, men det gick sådär.
  


Efter det kände jag att vi inte riktigt hade bakat färdigt för idag och drog fram receptböckerna. Ströläste och hittade några rader om att man ska undvika smör i kakor som ska sparas en längre tid (till  exempel pepparkakor?) eftersom smöret smakar gammalt ganska fort (det härsknar väl helt enkelt). Detta innebär att vi kommer att få trycka i oss våra pepparkakor ganska omgående. Det ska nog funka. 



Kardemummaskorpor på tork.

För ett tag sedan impulsköpte jag en burk kardemummaskorpor, och visst var de goda, men tyvärr fulla med skit. Nu gjorde vi egna som är både nyttigare och godare.




2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag bakar alltid pepparkakor med riktigt smör. Jag skulle tro att med "länge" menas betydligt längre tid än över julhalgerna. Jag ahr brukat äta upp de sista av julens pepparkakor fråmåt somamren sådär, brukar inte vara några bekymmer alls.

Mamma Brötis sa...

Oj, framåt sommaren borde de ju nästan vara lite halvskumma oavsett innehåll! :-) Men, visst, tror nog att de håller ett tag även med smör även om det i boken stod två-tre veckor.