tisdag 6 december 2011

En liten stuga


Smältlim i all ära, men när  man har barn som ivrigt planerar att äta upp pepparkakshuset vad det lider, så är kristyr ett bättre alternativ. Gör man den ganska tjock så fungerar den alldeles utmärkt som lim. 


Kristyren elvispade jag ihop av en äggvita, en tesked ättikssprit och fyra deciliter florsocker. Allt gick inte åt, och tyvärr var jag så dum att jag slängde resterna. (Kunde ju ha spritsat lite stjärnor eller något på ett bakplåtspapper, hm.)


Spritsade gjorde jag i alla fall med en fryspåse, tycker nästan det är enklast på alla sätt. Barnen dekorerade det hela med non stop som inte riktigt räckte till ("Jag tar en till, tack!").






pepparkakshus
En kompis gjorde ett flervåningshus med
 fönsterrutor av gelatinblad. Här låg 
ambitionsnivån lite lägre.



1 kommentar:

Helena sa...

Ser gott ut! Varje år tänker jag exakt, exakt samma sak: Att NÄSTA år.. då ska jag..ehrm.. baka pepparkakor och bygga hus av pepprisarna. Men nej då! Det blir aldrig av *suck*