onsdag 8 maj 2013

Tappat björksav


Nu har jag njutit av de fem snödropparna, rensat och gödslat landen samt tappat björksav - ungefär hälften rann ut på köksgolvet.

Måste dock säga att det inte gjorde så mycket, den här saven var den i särklass osötaste sav jag någonsin smakat. Om någon serverat mig den som vatten så hade jag inte reagerat.

Nu när man visste gick det eventuellt att skönja en minimal savsmak. Men men, roligt var det iallafall.

Funderar på att ta lite mer från ett annat träd bara för att jämföra och kanske koka skitlite sirap (utbytet blir bara några procent...)

Får väl se vad den här dagen har i sitt sköte.

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Jag har också tappat sav från björk, håller med... smakar inte mycket alls. Men kul att ha provat. Kraaam Pia

Mamma Brötis sa...

Jo, men när jag var lite var det alltid sött. Våra sockerlökar kanske har blivit avtrubbade? Eller har björkjävlarna börjat med GI?

Villa Ryttarängen sa...

Ha Ha! Kanske det du.../ Pia