tisdag 21 maj 2013

Blomsterböna

Ser ni den lille där i mitten? Han har tryckt sig ut
genom toarullen. Imponerande.
Nu frodas bönorna och möglet bland toarullarna.

Jag sprider riskerna, precis som man ska, och sparar några bönor inne medan andra flyttas ut med toarulle och allt.

Den högväxande blomsterbönan, även kallad rosenböna, ska klättra vid en vägg där det ännu saknas klätterstöd. Jag hoppas på bättre lycka än förra året (bönorna stannade då i växten efter cirka tre decimeter) och ser en härligt prunkande vägg framför mig.

Visste ni förresten att blomsterbönan är lite giftig i rått tillstånd? Det hade de glömt att skriva på fröpåsen, men jag såg det av en slump när jag nöjessurfade på giftinformationscentralens hemsida. Himla tur!

Fem råa bönor, sen ska man börja oroa sig.

Inga kommentarer: