onsdag 13 februari 2013

Förbjudna tankar


På väg till jobbet i morse snuddade mina tankar vid det förbjudna - det där man bara inte får tänka.

Naturligtvis dröjde det inte länge förrän det ringde och ungefär följande utspelade sig i telefon och bakgrund;

Fadern (lite desperat då han gärna ville åka till jobbet):
- Är du säker på att du har ont i magen? Du ser inte sjuk ut. Det är inte så att det är något i skolan som gör att du inte vill gå dit?

Barnet (som vanligtvis är onödigt morgonpiggt och älskar skolan):
- Nej, jag orkar inte.

Fadern (hoppfullt):
- Är det kanske så att du inte orkar åka skidor idag?

Barnet:
- Nej, jag orkar inte med mitt eget tänkande.

...............................................................

Barnet fick vara hemma. Klart man inte kan gå till skolan när man inte ens orkar tänka.

Lite oklart varför det skulle ringas till mig mitt i diskussionen, förmodligen skulle jag bara straffas för att jag tänkt på att vi varit ovanligt friska denna vinter.



Inga kommentarer: