söndag 3 juni 2012

Saftiga bullar med rabarber- och vaniljkrämsfyllning

Fortsätter på rabarbertemat och presenterar här med viss stolthet bullar fyllda med vaniljkräm och rabarberkompott. Det här är de i särklass kletigaste bullarna jag bakat, så ta något mindre mängd fyllning eller gör större hål så kanske det går bättre för er.

Receptet är från den senaste "Mersmak" och det ger 24 rejäla, mastiga och saftiga bullar. (OBS! var beredd på att få en massa äggvitor över).


Bullar penslade med hemvärpta tokgula ägg.

Bulldeg:
250 g smör
5 dl fetmjölk
25 g jäst
6 äggulor !!!
1 dl rörsocker (knappt)
1 kg vetemjöl
(En stor nypa salt lägger jag till, men där gör ni som ni vill.)
Gör en deg som vanligt. Jäs en timme. Gör under tiden kompott och kräm.

Rabarberkompott:
200 g hackad rabarber
2 dl socker
1 tsk citronsaft
Koka upp och sjud ihop alltsammans till en fast kompott. (Tog ca 40 min för mig.) Låt svalna.

Vaniljkräm:
2 msk vaniljsocker
1 dl strösocker
0,5 dl vetemjöl
100 g smör
Bara rör ihop alltihop.

Baka ut 24 runda bullar av den jästa degen och låt dem jäsa en timme. Rör ihop kräm och kompott. Tryck ett stort hål i varje bulle och klicka i lite röra i varje. Pensla bullarna med ägg och grädda ca 12 min i 230 grader.

Alternativt skippar man allt kladd och gör släta bullar av degen bara, för den var riktigt god.

Inga kommentarer: