fredag 20 juli 2012

Enkelt växthus och gurkodling

I år har jag ett litet tillfälligt växthus. Exakt hur tillfälligt är det ingen som vet, men tanken är att så småningom bygga ett större här mot väggen.

Bakom plasten har jag bland annat gurkor och när jag lyssnade på "Odla med P1" senast insåg jag att jag tidigare år misshandlat mina gurkplantor lite. En missgärning som jag dock vet att jag inte är ensam om att ha utfört.

Jag har alltid låtit gurkorna växa upp till taknocken på växthuset, vilket tydligen kan bli alldeles för torrt och varmt och leda till angrepp på den försvagade plantan.

Gurkor vill gärna att man vattnar på dem ibland. De vill ha det riktigt fuktigt. Därför är det mycket bättre att låta dem växa horisontellt sådär en halvmeter över marken. Jag ska definitivt tänka på det i fortsättningen.

3 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Jahaja då lärde jag mig något nytt. Ska man spika ihop en ställning då tro som gurkorna kan växa horisontellt på? Gäller det slang eller typ. västeråsgurkor? Mycket frågor... Ha det bra! Kram Pia

Mamma Brötis sa...

Jaa du, inte vet jag. Spika ställning eller bara spänna en ståltråd kanske? De pratade om slanggurkor, eftersom gurkorna behövde en halvmeters höjd för att kunna dingla fritt, men jag tror nog att det gäller generellt för gurkor. Men det är ju bara som jag tror, någon annan mer erfaren kanske vet?

Ha det gott!

Villa Ryttarängen sa...

En spänd ståltråd låter ju enkelt i alla fall. Testar det nästa år då..Kram Pia